2013. április 30., kedd

Kátyútenger vs BMW - avagy a magyar valóság


Debrecen útjait a szokásosnál is jobban megviselték a téli hónapok. Ezen az állapoton természetesen nem javít az évek óta húzódó, új villamosvonal építés, aminek kapcsán az egész város, de legalább a fontos közlekedési vonalak fel vannak túrva. Mit lehet erre mondani politikamentesen? Megszoktuk...

Azonban amint a tavasz első sugarai megjelentek az ország második legnagyobb városának egén, azonnal elkezdtek kátyúzni, utat marni, kiváló sebességgel, vitatható minőségben.Történt vasárnap, azaz 3 napja, hogy békésen autóztam, leengedett ablakkal, nyitott tetőablakkal, a Nagyerdőn.

Békés tempóban gyorsítottam egy gyalogátkelőhely után, amikor a járdáról leesett egy közepesen szimpatikus bringás kissrác. Így az út széléről, a felezőre húzódtam, ennek köszönhetően egy úthibát már nem tudtam elkerülni.

Iszonyatos csattanás a jobb hátsó futómű irányából, majd hatalmas csörömpölés. Fasza. Persze a kissrác erre nem eszmélt, hiszen az agybadugós fülesen üvöltött kedvenc empéhárma, amit a webshopból, ergo valamilyen torrentoldalról, vásárolt. Ennek fele sem tréfa kb. 50 méter után megálltam, örömmel nyugtáztam, hogy gumi még van a felnin, így vagy a torony szakadt fel, vagy az összes szilent egyszerre ment legelni, netán a toronycsapágy fejezte idejekorán. 1-2 cigi, majd 4-5 miatyánk és 2-3 üdvözlégymária után tárcsáztam a 107-es számot, hiszen egy jegyzőkönyv csak jó lenne, bár nem hiszek abban, hogy megtérítik a káromat, max pereskedünk. A felháborodásom alapja az, hogy túlzás nélkül 3 havonta nyúlunk bele a futóműbe, ráadásul gyári beszállítós alkatrészeket használunk, valamint sokat tankolok és adózok, így elvárható lenne az, hogy épkézláb utakon járhassak.

Megérkezett két rendőr, köszönés után közölték, hogy megbírságolhatnak, mivel nem az út és látásviszonyoknak megfelelően vezettem. Na ekkor eldurrant az agyam. 50 méterre van az átkozott zebra, ahol megálltam, az autóm valaha volt 100 lóerővel ekkora távon nem gyorsul 40-nél többre, még nyélgázon sem. Hogy a bánatos picsába vezethettem nem megfelelően?

Oké, hogy az úton ki volt téve, egy egyenetlen útfelület tábla, de az én olvasatomban nem azt jelenti, hogy tankcsapdákat találok minden sávban. Sebesség korlátozás persze sehol, így a 40 bőven belefér, szerintem. 


Ha ez nem volna elég, megtudtam azt is, a teljesen készségessé vált rend őreitől, hogy kártérítésre ne számítsak. Ugyanis azzal, hogy azon az útszakaszon, az egyik kátyúba, másfél hónapja kihelyezett az út fenntartója - ergo a város - egy forgalomterelő táblát, valamint ott az egyenetlen útfelület tábla, így ez a város szerint munkaterület. Így innentől kezdve a város nem felel annak állapotáért, miért nem vezetek figyelmesebben? Nem mellesleg megjegyezték, hogy nincs jogszabály ami arra vonatkozna, hogy a munkaterület minősítés meddig lehet hatályos, nincs határideje annak, hogy az észleléstől számítva mennyi időn belül szükséges javítani az úthibát. Ezektől függetlenül fotózták a ’baleset’ helyszínét és az autómat, majd egy szóbeli figyelmeztetésben részesültem, hisz van elég bajom így is.

Tisztában vagyok azzal, hogy a rendőr felső utasításra cselekszik, úgy gondolom teljesen korrekten, mondhatni emberségesen jártak el velem szemben. Azonban nem értem, hogy 2013-ban, hogy lehetnek ilyen elbaszott szabályozások és ez miért nem zavar senkit? Tekintettel arra, hogy rengeteg bőrt lehúznak rólunk autósokról, szerintem nem lehetetlen elvárás az, hogy megtérítsék a kátyúkárt, ne hárítsák át a felelősséget sehova. Úgy gondolom, hogy abból a pénzből, ami a teljesítményadó, valamint a benzin jövedéki adója, meg az egyéb sarcok meg KELL tudni oldani azt, hogy BIZTONSÁGOSAN tudjunk, mi autósok közlekedni. Érdekes máshol is esik hó, máshol is van hideg, máshol is sóznak utat, mégis van normális aszfalt.

Hétfőn az Aterimotorsportnál kezdtem a napot, ahol a kárfelmérés során megállapítást nyertek az alábbiak:
- 4 hónapos toronycsapágy 6 darabba szakadt
- a lengéscsillapító átütötte a csomagtérkárpitot
- a lengéscsillapító átlyukasztotta a jobb hátsó hangszórót
Ezt egy 40 cm hosszú, kb. 15 cm mély úthiba okozta, melyet külön táblával nem jeleztek. Az esetet követő első munkanapon nagy erőkkel vonult ki a szurokbrigád és az ominózus utca hibáit kijavították. Hamarabb nem ment volna?

2 megjegyzés:

  1. Aztán szerinted meddig fog tartani az a kátyúzás?

    Kiskunlacháza-Dunapart üdülőtelepen lakom. Minősíthetetlenek az utak. A hó elmúltával kátyúztak, tehát nagyon max. 3 hete. Már kopik ki a belekent aszfalt a kátyúkból...

    VálaszTörlés
  2. Szégyen és gyalázat hogy milyenek az utak. Gányolás,ez nem utjavitás .................fuck Transformers

    VálaszTörlés