Minden autóbuzinak van egy képzeletbeli, fűtött, hófehér falú és padlójú garázsa, amelybe a top10 kedvenc autóját szeretné elhelyezni majd egyszer, ha sok pénze lesz. Nekem ez a garázs nem top10-es, hanem legalább 20-30 autónak van benne hely, ám az egész közepén, a forgópadon a Lancia Stratos fog állni. Hogy miért az, amikor egy igen kényelmetlen, szűk és egyáltalán nem praktikus autóról van szó? Talán megmagyarázhatatlan, földöntúli oka van, de ha ránézek egyre, vagy meghallom a hangját, mértéktelen birtoklási vágy uralkodik el rajtam. No meg ott egy pedigrének nevezett értékfokozó, ugyanis a Stratos háromszor nyert rally VB-t.
Igen-igen, tisztában vagyok azzal, hogy a legszakadtabb Stradale is negyedmillió Euro, a korábbi versenyautókat pedig kétszer annyiért vágják hozzád. Érthető, hiszen ugye tudjuk, hogy ezt a típust 1972 és 1974 között gyártották, mindössze 492 darabot, csak azért, hogy meglegyen a rally homologizáció (elvileg 500 kellene, nem? - sumákok). Éppen ezért nem tűnik reálisnak, hogy nekem valaha ilyen vasam lesz, legfeljebb, ha nyerek a lottón, vagy öröklök a multimilliomos tőzsdecápa nagybátyámtól. Ezzel csupán annyi a gond, hogy nem lottózok és hasonló anyagi feltételekkel rendelkező rokonokkal se dicsekedhetek.
Igen ám, de úgy néz ki, hogy álmaim tárgya az elérhetetlenség messzeségéből a valóság talajára esett, igaz némileg másként, a Hawk Cars közreműködésével. Egy angol cégről beszélünk, amely kit-carok összeszerelésével foglalkozik. Igen-igen, kit-car, azaz replikák. Általában már a fogalomtól is irtózok, hiszen ösztönösen a Pontiac Fierók kegyetlenül ocsmány Ferrari vagy Lamborghini átalakításaira gondol az ember, ám ne feledjük, hogy pl. a világ egyik legjobb vezetési élményét nyújtó Caterham is kit-car. A Hawk olyan mesterien utánozta le az eredeti Stratost, hogy az avatatlan (de még lehet az avatott) szem se veszi észre a különbséget a Lancia által gyártotthoz képest.
De nem ez a legmeggyőzőbb adat, hanem, hogy a Hawk Cars 11.583 fontért árulja HF2000 fantázianevű Stratos utánzatát. Ez még továbbra is 4,5 millió forint, ami ugyanúgy rettenetesen sok, de legalább nem 80 misi, mint a legolcsóbb eredeti. Ugyan ebbe még csak a Lancia Beta legerősebb, 135 lovas, kétliteres, dupla vezérműtengelyes motorját szerelik. Ha ennél erősebbet szeretnénk, akkor mindössze £120-ért választhatjuk bele a Lancia Therma 2 literes turbós motorját, az eredetileg Stratosba szerelt Ferrari 246-os, vagy az annál erősebb 308-as ágaskodópacis motorokat (HF2400). Viszont ha ez sem lenne elég, akkor még ezeknél is találunk combosabb erőforrást, mégpedig az Alfa Romeo 164 V6-osát (HF3000). Kétezer font felárért adnak nekünk komplett Group4-es bodíkitet, valamint azért is kell kétszáz font, hogy a baloldalra szereljék a kormányt. A Lancia kiszúrt a britekkel, mert anno csak balkormányosok voltak a Stratosok (de pl. a Delták is), most így kapjuk vissza.
Tavaly májusban egy kit car kiállításon volt szerencsém látni a szóban forgó replikákat. Elpörögtem körülöttük vagy 10 percet. Kinézetre nagyon ott vannak, a kidolgozás is igényes...
VálaszTörléslatnod kellett volna amikor a lány-i (Csehorszag) muzeumban leoldottuk kivancsisagbol a motortakarot :D
VálaszTörléshttp://totalcar.hu/magazin/szerelem/lany/ itt.
VálaszTörlés