2012. január 4., szerda

Álmodj királylány

Minden autóbuzinak van egy képzeletbeli, fűtött, hófehér falú és padlójú garázsa, amelybe a top10 kedvenc autóját szeretné elhelyezni majd egyszer, ha sok pénze lesz. Nekem ez a garázs nem top10-es, hanem legalább 20-30 autónak van benne hely, ám az egész közepén, a forgópadon a Lancia Stratos fog állni. Hogy miért az, amikor egy igen kényelmetlen, szűk és egyáltalán nem praktikus autóról van szó? Talán megmagyarázhatatlan, földöntúli oka van, de ha ránézek egyre, vagy meghallom a hangját, mértéktelen birtoklási vágy uralkodik el rajtam. No meg ott egy pedigrének nevezett értékfokozó, ugyanis a Stratos háromszor nyert rally VB-t.


Igen-igen, tisztában vagyok azzal, hogy a legszakadtabb Stradale is negyedmillió Euro, a korábbi versenyautókat pedig kétszer annyiért vágják hozzád. Érthető, hiszen ugye tudjuk, hogy ezt a típust 1972 és 1974 között gyártották, mindössze 492 darabot, csak azért, hogy meglegyen a rally homologizáció (elvileg 500 kellene, nem? - sumákok). Éppen ezért nem tűnik reálisnak, hogy nekem valaha ilyen vasam lesz, legfeljebb, ha nyerek a lottón, vagy öröklök a multimilliomos tőzsdecápa nagybátyámtól. Ezzel csupán annyi a gond, hogy nem lottózok és hasonló anyagi feltételekkel rendelkező rokonokkal se dicsekedhetek.


Igen ám, de úgy néz ki, hogy álmaim tárgya az elérhetetlenség messzeségéből a valóság talajára esett, igaz némileg másként, a Hawk Cars közreműködésével. Egy angol cégről beszélünk, amely kit-carok összeszerelésével foglalkozik. Igen-igen, kit-car, azaz replikák. Általában már a fogalomtól is irtózok, hiszen ösztönösen a Pontiac Fierók kegyetlenül ocsmány Ferrari vagy Lamborghini átalakításaira gondol az ember, ám ne feledjük, hogy pl. a világ egyik legjobb vezetési élményét nyújtó Caterham is kit-car. A Hawk olyan mesterien utánozta le az eredeti Stratost, hogy az avatatlan (de még lehet az avatott) szem se veszi észre a különbséget a Lancia által gyártotthoz képest.


De nem ez a legmeggyőzőbb adat, hanem, hogy a Hawk Cars 11.583 fontért árulja HF2000 fantázianevű Stratos utánzatát. Ez még továbbra is 4,5 millió forint, ami ugyanúgy rettenetesen sok, de legalább nem 80 misi, mint a legolcsóbb eredeti. Ugyan ebbe még csak a Lancia Beta legerősebb, 135 lovas, kétliteres, dupla vezérműtengelyes motorját szerelik. Ha ennél erősebbet szeretnénk, akkor mindössze £120-ért választhatjuk bele a Lancia Therma 2 literes turbós motorját, az eredetileg Stratosba szerelt Ferrari 246-os, vagy az annál erősebb 308-as ágaskodópacis motorokat (HF2400). Viszont ha ez sem lenne elég, akkor még ezeknél is találunk combosabb erőforrást, mégpedig az Alfa Romeo 164 V6-osát (HF3000). Kétezer font felárért adnak nekünk komplett Group4-es bodíkitet, valamint azért is kell kétszáz font, hogy a baloldalra szereljék a kormányt. A Lancia kiszúrt a britekkel, mert anno csak balkormányosok voltak a Stratosok (de pl. a Delták is), most így kapjuk vissza.


Ez most kicsit olyan, mint amikor megkérjük kedves testvérünket, hogy az asztal másik végéről passzolja közelebb a majonézt, ő pedig éppen olyan távolságra rakja, amit talán az ujjunk hegyével érinteni tudunk, de éppen nem tudjuk elvenni. Szóval hiába lehet huszadannyiért Stratost kapni, még mindig brutálisan drága. Igen, tudom, hogy ez pont egy új Golf ára, de egy olyan autóért, aminek azon túl, hogy a mellkasunkat nagyobbítja, egyéb testrészünket meg rövidíti, más funkciója nincs. Mindegy, azért a Stratos hányásig pörög tovább azon a bizonyos képzeletbeli forgópadon...

3 megjegyzés:

  1. Tavaly májusban egy kit car kiállításon volt szerencsém látni a szóban forgó replikákat. Elpörögtem körülöttük vagy 10 percet. Kinézetre nagyon ott vannak, a kidolgozás is igényes...

    VálaszTörlés
  2. latnod kellett volna amikor a lány-i (Csehorszag) muzeumban leoldottuk kivancsisagbol a motortakarot :D

    VálaszTörlés
  3. http://totalcar.hu/magazin/szerelem/lany/ itt.

    VálaszTörlés