Hétvégén ismét nyakunkba vettük az
országot. Ezúttal azért, hogy kilátogassunk egy új, és
remélhetőleg hagyományteremtő eseményre, a Retropartizánokra,
amiről most nem szeretnék túl sokat elárulni, hiszen holnap egy
hosszabb légvételű írást olvashattok majd róla ugyanitt.
Szóval a lényeg, hogy Kishazánk
kedvenc fővárosában, valamint annak környékén randalíroztunk.
Mivel a szálláskérdést nem sikerült városon belül megoldani,
egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntöttünk, hogy Daninál
(alias Havazoo) töltjük az estéket, aki nem messze Pesttől,
Rétságon székel. Hogy ezt milyen jól tettük, azt nem is
sejtettük.
De kezdjünk mindent a legelején. Úgy
esett, hogy csatasorba kellett állítani Lujzit is, bár motorikusan
még bőven akad vele teendő. Ugyanis az előző tulaj miután
rendbe rakta a méltán világhíres Jikos karburátort, úgy érezte,
hogy nincs kedve 2-3 Mátyás királyt elkölteni azért, hogy
rendesen működjön az alkatrész, így az összeszerelés során
tömítés helyett egyszerűen csak gépzsírt használt. Ennek az
lett az eredménye, hogy a karbi szív egy csomó fals levegőt, és
még fütyül is, ha úgy van... és általában úgy van.
A felújítószett nem érkezett meg
időben, így már nem volt idő a generálra, indulni kellett
Pestre. Segáz. Bepakoltunk, elindultunk, és bár többen óva
intettek egy ilyen hosszúságú úttól, mondván: „Pestig
3-4-szer megfőzi a hűtővizet, és amúgy is szét fog esni a
csehszlovák technika.”
Jelentem: semmi ilyesmi sem történt!
Sőt. A kislány olyan vígan tette meg a 230 kilométeres utat,
mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Kiváló 7 literes
átlagfogyasztással átszeltük a fél országot, és megérkeztünk
a nyomdába a legfrissebb, immáron 13. lapszámért, aztán
felhúztunk Danihoz Rétságra.
Másnap koránkelés, és indulás
Csepelre, a Retropartizánokra. Elől Dani és Binci a Corollával,
hátul pedig jómagam, Lujzi volánjánál. Csordogáltunk lefelé a
nógrádi hegyekből, egyik városkát a másik után hagytuk a
hátunk mögött, amikor Sződliget végén Dani hirelen beleállt a
fékbe. Nem értettem mi van, de amint kiszálltunk a kocsikból
azonnal megvilágosodtam. Binci valahogy kiszúrt egy bontót, ahol
épp egy fehér 120-ast bontottak nem túl nagy lelkesedéssel.
Beballagtunk, és hirtelen megindult a nyálelválasztásom – a
kocsi hátulján három betű csillogott a kora délelőtti
napfényben: GLS. És, igen. A beltérbe pillantva megláttam azt,
amire azóta vágyok, hogy megkaptam a Škodát. Ez pedig a
fordulatszámmérős műszerfal. Pillanatok alatt kikaptuk az
alkatrészt, amiért olyan röhejesen olcsón sikerült hozzájutnom,
hogy még én is belepirulok. Aztán pedig folytathattuk utunkat Pest
felé... fülig érő vigyorral.
Aztán a kellemes meglepetés után egy
újabb, sok tekintetben még kellemesebb élmény fogadott, mikor
kiszálltam Lujziból a Csepel Művek egyik hatalmas csarnokának
árnyékában. Egy fiatalember perdült elém a semmiből, az arcán
széles vigyorral, és a következő mondatok hagyták el a száját:
„Szia Gergő! Bíztam benne, hogy kint lesztek, ezt neked hoztam.”
És azzal a mozdulattal átadott egy könyvet. Egy nem is akármilyen
könyvet. Egy Škoda 105, 120, 130, Rapid, Garde, meg a jó Mari néni
tudja még, hogy mi mindennek a szerelési útmutatóját, amit annak
idején Jaroslav Andrt követett el jó 500 oldalban. Így most már
talán fogalmam is lesz, hogy mégis milyen úton módon fogom tudni
kicserélni a 120L műszerfalát a GLS-ével. Vagy legalábbis
segédletem már van hozzá. Szóval ezúton is szeretném nagyon
szépen megköszönni Reményi Zoltánnak az ajándékot :)
U.I.: Azóta természetesen hazaértünk
Debrecenbe. Lujzi kiváló eredménnyel zárta első hosszabb
légvételű útját, melynek során közel 1000 kilométert
tekertünk le mindenféle műszaki probléma, vízfelforrás,
magzatvízelfolyás, vagy hasonló nehézségek nélkül. Mi lesz
itt, ha egyszer tényleg rendbe lesz téve a motor? Az ziher, hogy kimegyünk vele a világból...
Ha le van rendesen légtelenítve a víz és egy minőségi termosztát betét van benne, akkor SOHA NEM FOG FELFORRNI a víz a jószágban!
VálaszTörlésVegyél bele német(asszem Ascona) márkás betétjét és akkor is cseréld ki max kétévente, ha nem csinál előtte semmi gebaszt!
500.000 Km-t tettem bele egy ugyanilyen tejeskávé barna 120-ba, és ebből 400.000 Km-t ólommentessel!!!
nekem is egy 120L-em van. Most hengerfejes, műszaki sincs rajta, anyagi okokból. De, ha egyszer össze lesz rakva... Én is kimegyek vele a világból. :)
VálaszTörlésHa nincs elrepedve a vashengerfej, akkor nem forralja a vizet. Ha meg el van, akkor ki kell cserélni...
VálaszTörlés