Az egész ipartelep kicsit olyan,
mintha egy időutazós film közepébe csöppent volna az ember –
macskaköves utak, téglafalú épületek (és ezek még igazi
téglák, nem azok a mai modern, fröccsöntött klinkelt vackok), és
minden egy hajdani, már-már a feledés homályába burkolózó kor
hangulatát idézi.
Éppen ezért furcsa, hogy eddig még
senkinek sem jutott eszébe, hogy „hé, mi lenne, ha csinálnánk
egy veteránautós dzsemborit egy olyan közegben, ami minden ízében
azt az időszakot hozza vissza, amikor kedvenc Škodáink,
Polskijaink, Trabantjaink, Wartburgaink, Ladáink, vagy éppen
Moszkvicsaink készültek?”. Vagy ha netalán mégis megszületett
volna egy ilyen gondolat valaki fejében, hát az bizony mélyen
hallgatott róla, és inkább valami város széli bevásárlóközpont
parkolójába trombitálta össze a népet, hogy ott tartsanak egy
találkozót.
Nem úgy, mint a Retropartizánok, akik
fogtak egy hatalmas, üres, ódon csarnokot Csepelen, és jól
megtöltötték azt a keleti blokk járműiparának jeles
képviselőivel. De, hogy ne csak a szovjet oldal rajongótábora
örülhessen, érkezett jó néhány Volvo és Saab is, mi pedig
nagyon távolra mentünk keletre, és kitoltunk egy jó öreg
Corollát. Sőt, a gyárépület mellett kialakított veterán
parkolóban még néhány veterán amerikai gép is tiszteletét
tette. Mondom én, időutazás a javából.
Részemről az ötlet, és a
megvalósítás is csillagos ötöst érdemel, hiszen nagyon sokan
döntöttek úgy, hogy kiruccannak a szikrázó tavaszi napsütéses
hétvégén, hogy kicsit magukba szívják egy letünk kor
hangulatát, és nyálat csorgathassanak a gyönyörű vasakra. Ehhez
komoly érvet szolgáltatott, hogy bizony a szervezők nem
nyerészkedni, nem meggazdagodni akartak a buliból, csupán
megmutatni mindenkinek hőn szeretett járgányaikat. Ez pedig
mindenképpen megsüvegelendő. Főleg ebben a mai pénz orientált
világban.
Arról azonban egyelőre nem szól a
fáma, hogy a nagy érdeklődésnek köszönhetően jövőre is
lesz-e Retropartizánok, vagy csak egyszervolt Budán (jobban mondva
Csepelen) kutyavásár. Akár így, akár úgy, de az hét szentség,
hogy szükség van az ilyen kezdeményezésekre, nemcsak az
autós/motoros közösségi élet építése miatt, de a
hagyományőrzés, a retro közlekedési eszközök megőrzése miatt
is. Hiszen a mellékelt példa azt mutatja, hogy az embereknek igenis
igénye van arra, hogy időről-időre magukba szívhassanak jó adag
veterán benzingőzt, Lada, Škoda, Trabant illatot, és
megmutathassák a jövő autóbuzijainak, hogy bizony, apu és anyu
annak idején ilyen kocsin tanult vezetni, és bizony kisfiam, te is
egy ugyanilyen narancssárga, kombi Wartburgban fogantál meg.
A Retropartizánok pedig nemcsak
megfogant, de meg is látta a napvilágot. Reméljük szerencsénk
lesz látni, és végigélvezni azt is, ahogy felnő. Csak így
tovább!
Köszönjük a cikket, és a biztatást. Nagyon szeretnénk, ha folytatódhatna a rendezvény.
VálaszTörlésUgyan gondolom, hogy ez nem a reklám helye, de említsük meg, hogy ha a Csepel Művek egy részének hasznosítója, az IN-Management Kft. nem karolja fel az ötletet, akkor mi is egy bevásárlóközpont parkolójában töltjük a hétvégét. Egy nem profitorientált rendezvény csak úgy tud működni, ha összefogunk és mindenki azzal segít be, amivel tud. Köszönet érte!
VálaszTörlés