Vitatott kérdés, hogy egy
tárgynak lehet-e lelke. Aki kicsivel is többként néz az autójára, tudja, hogy
bizony van. Újabb vita alap, hogy mely gyártmányoknak van, melyeken érződik a
vaskalapos gyártási folyamat, a szigorúan számokon, és tényeken nyugvó
gondolatmenet, ami kiöli azt, ami felesleges, ami sok esetben magával ragadó,
és szerethető. Nem egy helyről kaptam már meg, hogy a japánok nem tudnak
szerethető, lélekkel bíró autókat készíteni. Én ezt nem így gondolom.
Látom az '50-es évek
próbálkozásait, a máshonnan ellesett elemek összefaragását, az angol klasszikus roadstereket időző Datsun
Fairlady-t, vagy például az amcsi platósok kicsinyített mását, az 1600 Pick Up-ot.
Sugárzik belőlük egyfajta báj. Lehet, hogy szegről-végről koppintások, de
kétségkívül szerethető masinák.
Olyan legendák születtek a japán mérnökök keze nyomán, mint a méltán népszerű Z, S, vagy a R sorozat. Páratlan szépség,
markáns formák, ugyanakkor ott lapul Godzilla is a hűtőmaszk mögött, és bármikor
képes széttépni a fél kontinenst. Volt szerencsém utasként belekóstolni az R sorozatba - maradandó élmény. Ment mint a bolond, vagy talán még picit annál
is jobban, ugyanakkor komfortos, már-már kényelmes tudott lenni a legendás
kupé. Egyben volt, na.
Képesek voltak új, önálló irányvonalat
kialakítani, melyben megjelent a klasszikus japán miniatürizálás. Ékes példa erre a
Subaru 360, vagy a pár évvel később
elindult a kei car láz. Itthon ezt maximum a szintén Subaru által elkövetett
Libero, vagy a Suzuki Carry közvetítette felénk. Pedig ez egy virágzó ága a szigetországbeli autógyártásnak. Pici, praktikus, jól kihasználható, és el is fér az
ottani utakon. Ráadás, hogy mennyire vagány kiállása lehet a fent említett
szutykoknak pöttöm, de annál szélesebb felnikkel?
Naugye.
Fordulatszám. Az a szó, amiről
épeszű embernek egy 4. generációs Civic ugrik be. Rendben, mára ez azonosult
a Kerepesin 7954 és 8000 között autózó boyracerekkel, de gondoljunk bele egy
kicsit, milyen is egy ilyen autó. Könnyű 3 ajtós kompakt. Gondoltak egyet
odaát, és beletoltak egy 1.6 Vtec-et, és máris megszületett az egyik
legmagasabb élményfaktorú közlekedési eszköz. Könnyen le lehet szólni, de
pörgessen egyszer mindenki egy ilyet 7000 fölé, és azonnal megérti. A másik oldalon viszont ott
van a tökéletes mestermű, az NSX névre hallgató csoda. 3 kilométer hosszú,
lapos, és tökéletes. Nem mellesleg pedig hatalmas fricska a kor szupersport
autóinak: Hondáék bebizonyították, nem
kell 4-500 lóerő ahhoz, hogy meg lehessen szorongatni a kor nagyjait. Az NSX
tarolt, és megelőzte korát.
A Toyota-ról sokaknak elsőre az
olcsó, vagy nem túl drága, szürke, jellegtelen autók milliói ugranak be.
Jogosan, az egyik legelterjedtebb közepesen elismert manager autót ők
készítik. Ha viszont kicsit mélyebbre merülünk a japán multi történelmében (és
túl lépünk az AE86, Supra rengetegen) előkerülnek olyan gyöngyszemek, mint a
2000GT, a királyi család által használt V12-es Century, vagy az egyik legszebb
valaha gyártott sedan a világon. Népszerű modellek, hibátlanok, viszont
hazánkban, vagy akár Európában ritka kincsek. Pedig mennyivel egyedibbek lennének
a sok "csillagosnál".
Órákig lehetne még kiemelgetni a
jobbnál szebb, és szebbnél jobb vasakat, a lényeg ugyanaz marad. Tudtak valamit
odaát, amit a világ többi pontján nem sikerült megfejteni. Egy japán autóban,
gyártmánytól függetlenül mindig is lesz egy csepp törődés, és nagy adag
elmebeteg megszállottság, a jobbik fajtából. Precíz, de közel sem rideg üzem
ez, nem is kis adag lemezek közti plusz adalékkal. Valamivel, amit leírni,
megmutatni tökéletesen nem lehet, maximum a kulcsot tudjuk az arra kíváncsiak
kezébe adni, ez esetben szó szerint. Varázslat ez.
Most pedig némi személyes vonal,
avagy autós életút röviden.
Egyszarvú, gőzmozdony, olasz
kaják, Charlie Chaplin. Mi a közös bennük? Milliók rajonganak értük. Fétis,
megszállottság, szerelem, mindegy hogy hívjuk, de nehezen hiszem, hogy
találnánk olyat, ami hallatán ne dobbanna meg egy szív, valahol a Föld nevű
bolygón. Azt hiszem nem váltom meg a világot azzal a kijelentésemmel, miszerint
a személygépjárművek is kiváltanak néhány embernél mentális erekciót. Szintén
nem kell nagy tudomány, hogy rájöjjünk, ez a buzéria legtöbbször gyerek korra
vezethető vissza. Az első vezetett autó, a szomszéd féltve őrzött vasa, vagy a
leggyorsabb masina az autóskártyában, szinte mindegy, egy a lényeg, a fél
férfiasságunkat is képesek lennénk feláldozni érte. Az pedig már csupán a
véletlen műve, hogy ez az autó német, amerikai, francia, old-, vagy youngtimer.
Nálam a kelet a nyerő, abból is a távolabbi. De ne szaladjunk ennyire előre.
Azt kell mondjam szerencsés
helyzetben vagyok. Bogár volt az első autó, amibe fröcsögtethettem a nyálam, de
volt szerencsém W114 mercihez, limitált szériás Accordhoz is.
Sok emlékem ugyan nincs, de
szerettem a boxer motoros német csodát. Állítólag ha kezdett elviselhetetlen
lenni az ordításom, benne pár perc alatt vigyorba szálltak a ráncok.
A következő mérföldkő a szintén
német "állólámpás" volt. Hatalmas zöld óceánjáró, örök bérlettel a
jobb hátsó ülésre. Családi kirándulások milliói, néhány találkozó, minden volt
kérem. Hibátlan állapotú, dízel csoda volt. Talán az egyetlen autó amiben ma is
eltűrném a kerregős egységet. Sok év örömautózás után fájó szívvel adta el a
család, ez volt az első autó, ami miatt meghasadt a szívem.
Következett egy Mondeo kombi - nagy volt, elvitt a-ból b-be izgalmak nélkül. Aztán jött az atomvillanás. Egy
délután begördült az utcasarkon egy fekete 6. generációs Accord. De nem akármilyen.
Limitált szériás Sport változat Type-R futóművel, és kerekekkel, vörös cérnával
varrott műszerfallal, fehér számlapú műszerekkel, sok olyan aprósággal amiről
avatott szem felismerheti, hogy ez nem egy tucat autó. Tizet küldtek minden
országba, 5 ezüstöt, és 5 feketét. Félelmetesen feküdte az utat, és ment mint a
barom. Néha még ma is belefutok Pesten. Elszomorító látvány fekete lemez
felniken, lelakott belsővel.
Ezalatt az időszak alatt kelt fel
számomra az a bizonyos nap, ekkor csapott meg a japán varázs.
Az Accordot egy Civic követte, később egy CR-V, majd megismerhettem a
sínautózás élményét a hat csillagos márka két remekművével, egy Outbackkel, és
egy Legacyval. Így lehetőségem volt közelebbről is megtapasztalni azt a
bizonyos hagyomány tiszteletet: szimmetrikus összkerék hajtás, keret nélküli
ablakok, boxer motor: vezető centrikus az egész szerkezet.
Mikor első autó beszerzésre
került a sor, egyértelmű volt, hogy japán kell, semmi más. Akkoriban még
kevésbé volt felkapott itthon az a bizonyos hátulkaparós Corolla, az amit
Hacsinak becéz az univerzumban mindenki. Volt is néhány ideális darab, első
autónak tökéletes álom is volt. Ám kezdő sofőrként egy hátsókerekes rakéta nem
a legideálisabb, ha szempont a hosszú élet. Ekkor került képbe egy kortárs modellváltozat.
Kék, 4 ajtós, elsőre nem túl markáns szögletes forma, patika állapot. Első
gazdás nagypapa autó. Hát, Ő volt az én Corollám. Elsőre nem dobbant nagyot
tőle a szívem, de idővel, és az első közös méterek megtétele után kezdtem csak
igazán felfogni. Van 870 kilónyi alumíniumon és műanyagom, ami az enyém, és
vannak benne pedálok, kormány, ha akarom megy, ha akarom megáll. Egyfajta
szabadságot jelentő tárgy volt. Tárgy, aminek mint az szép lassan kiderült,
lelke van. Hűséges, kitart amíg csak lehet, de igényli a törődést. Bájosan
aránytalan a formája, és tény, hogy ha nem figyelünk a szamurájok is
megfáradnak ott elöl, és akkor bizony sokszor öntenek fel a garatra, fogy is a
szaké rendesen. De mindezzel együtt érezni az átgondoltságot, azt, hogy figyeltek
a legapróbb részletekre ott messze, a szigetországban. 2,5 év alatt egyszer
hagyott ott, akkor is egy elöregedett gumi tömítés okozta a problémát. A
filléres, pár órás beavatkozás után hibátlanul lefutotta az azóta eltelt 2
évet, és biztos vagyok, hogy az elkövetkező esztendőkben sem fordul elő
jelentős hiba.
Márciusban hatalmas szerencsével
sikerült rátalálni az öreg Accordra, ami állapotához képest hihetetlenül olcsón
került hozzám. Hatalmas időutazás minden vele megtett méter, de Ő jelenleg téli
álmát alussza, tavasszal pedig indul az OT felkészítés, és beléphet a
nyugdíjasok fedett helyen parkolós, hétvégén használt gondos, pihentető
világába.
85 novembere nem most volt, fogynak is társai, de ez a kis
mocsok tartja magát, és ha ennyit kibírt hibák nélkül, nincs más feladatom,
mint megőrizni az unokáknak, hagy szörnyülködjenek egy letűnt kor gyermekén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése