Különös érzékem van az autócseréhez. Valahogy mindig
akkor lesz elegem az aktuális járgányból, mikor mindene jó lett. No nem
magától, hanem súlyos ezresek hatására. Valahol májusban jött el az a pont,
amikor mindent, ami rossz volt a vásárláskor a Saabon, már kicseréltük,
megjavítottuk. Lett kiváló digitális klímám, hangulatos műszerfal és egyéb
bisz-basz világításom, új fékem. Egy dolog viszont nem változott, a
fronthajtás. Ráadásul egy orrnehéz, orrtolós fronthajtás.
A BMW-ket nagyon szeretem a Bangle éráig, a későbbieket
pedig egy-egy műszaki érdekesség miatt tisztelem, de nem tudok vágyni rájuk.
Amikor az első élményeimet szereztem a BMW-kel, nem yuppiek és "nürnbergi
gengsztere"’ használták, hanem a technikai haladásra, fejlődésre fogékony
fiatalos férfiak. Kockás ing, 501-es Levi’s és bőrkabát.
A harmadik generációs hármas BMW, az e36, gyerekként
ámulatba ejtett. Talán 1992 lehetett és a külsejébe beleszerettem. Akkor egy
páréves e30 állt hadrendben itthon, az egyik kötelező szervíz alkalmával
sétáltunk a bécsi úti szalonban, és emlékszem, mennyire más volt az új modell,
mint a miénk. Dinamikus ék alakú forma, az első lámpák egy közös búra alatt,
nagyobb vesék, ám az újítások ellenére is tipikus BMW.
Szeretek sportosan autózni, továbbra sem megyek
kevesebbet évi 50.000-nél ami rengeteg, több autót fenntartani szinte
lehetetlen, így megszületett a döntés, a hisztis Saab megy. Megy, mert nekem
unalmas, azonban megértem azokat az embereket akik ilyet vásárolnak, hiszen
amikor jó, akkor nagyon jó. Kellemes és kényelmes.
Tekintve, hogy egy bukott gyár jól felszerelt, ám
viszonylag nagyobb teljesítményű autójától kívántam megválni, egy olyan piacon,
ahol az egyszerűbb és olcsóbb autók értékesíthetőek, nem volt egyszerű dolog.
Néhány érdeklődő persze volt, de féltek egy rossz hírű márkától. Pedig nem
rossz, csak törődni kell vele.
Persze kerestem a jobbnál-jobb elsősorban
külföldi hármasokat. Egy lufit, illetve egy tetőablakot vártam el, illetve
törekedtem a négyhengeres motorra. Igen, tudom, a BMW 6 hengernél kezdődik, ám
olyan jó a vezethetősége a négyhengeresnek, előre tolt első tengely, jóval
mögötte a motor, valamint rövid első túlnyúlás, ez kell a jó kanyarképességhez.
Mert bár nem említettem, alkalomadtán szívesen mókáznék valami versenypályán
az idő ellen.
Találtam egy közeli településen egy nemrég importált
316i-t. Nem egy lóerőgyár, de egy 1.8 iS motor pont tipusazonos, 16 szelepes
140 lovas sportos karakterisztikájú aggregát, tehát bármikor beszerelhető. Így a motor csak másodlagos. A legfontosabb, hogy a karosszéria fő elemei ne
rohadjanak. A lecsavarozható elemek nem érdekesek, de máshol komoly rohadás ne
legyen. A felszereltség is szinte mindegy, nagy Lego, bármikor szinte bármilyen
extra beszerezhető bontottan. Ne gondold, hogy alig támasztottam elvárást az
autóval szemben, a tipus ismerői jól tudják, hogy ép bódéval rendelkező e36
nagyon kevés, és ott fogy el a fém, ahol nem is látod.
Így indultunk neki az
útnak. A helyszínen kiderült, hogy a tulaj már telefonban korrekten elmondott
minden hibát, egy pillanatig azt hittem nem is Magyarországon vagyok. Valamint az autó az egyik kedvenc színemben pompázott, ami nem, nem szürke, hanem gleccserkék,
ráadásul kék plüss a béle. Kell, azonnal! No de a Saab míg megvan addig nincs
miből autót venni, forgalomba helyezni meg pláne.
Feldobtam a csere ötletét,
ami tetszett az úriembernek, hiszen nekik úgyis szűk lenne a bömös, persze elég
vastag bőr volt a pofámon ahhoz, hogy javasoljam az értékegyeztetést, hiszen, én
a 900-at 15 db Deák Ferencért árultam, míg az import jószágért csak 10 db-ot
kellett volna leszurkolni. Egy nap gondolkodás után igent mondott rá, így
azonnal indultunk egy trélerrel, nehogy meggondolja magát.
Nagyon boldog
voltam, főleg miután kiderült, hogy 4 hengeres ellenére elég jól felszerelt. Persze közel sem annyira mint a Saab, de kit érdekel. Az első gazda, többek
között, 2 villanyablakot, motoros napfénytetőt, hátsó napvédő rolót, első,
hátsó könyöklőt, sízsákot, belső világítás csomagot, fűthető ablakmosófúvókákat
és zárakat M-sportfutóművet, változó szervorásegítésű kormányművet, velúrszőnyeget,
6 hangszórót és gyári RDS-es kazettás rádiót rendelt az alap légzsák, ABS,
központizár kombinációhoz. Ebből csak a gyári rádió hiányzott 19 évvel később.
Nyílván volt feketeleves, mivel a kiváló jogszabály
szerint már csak úgy nem honosítják a műszakit, így végig izgultam egy KPM
vizsgát, ez megdobta a költségeket. Persze sikerült, mivel még 18 évesen is
márkaszervizben szervizeltette a második tulajdonos, csak gyári alkatrésszel.
Cserébe a regadó 10.000 forinttal olcsóbb volt, mint kalkuláltam. Bármilyen
meglepő nagyon gördülékenyen ment az ügyintézés Debrecenben, kivéve a
származás-ellenőrzést, amire csekély 3 hetet vártam, de ez okmányirodától
független hiba.
És mi az elmúlt 4 hónap és több, mint 12.000 km
konklúziója? Nekem tökéletesen megfelelő autót találtam, a lóerő gondokat a fentebb
említett motorral orvosoljuk, kap egy sperrt és tárcsás futóművet hátra valamint egy
gewindét. A rozsdás géptetőt és a sárvédőt gyárifényes, rozsdamentesre
cseréljük, de majd csak tavasszal.
Az amerikai modellek első helyzetjelzője korrekt
áron beszerezhető volt gyári alkatrészként, a ködlámpákat fóliák borítják,
illetve csak az egyiket, mert egy róka és a BMW meccsét 1-1 döntetlennel
zárták. A téli gumik pedig a nagytestvér e39 alukerekén pöffeszkednek, lassan 2
hete. Bár így a képeket elnézve az ültetéssel kéne kezdeni....
iS motor:
VálaszTörléshttp://hirdetotabla.duen.hu/alkatre_z/motor/eladbmwe3018imotormindene135724